040 911 4505 heidi@kaikkikokee.fi

Maailmassa on miljardi ja Suomessakin lähes miljoona vammaista (~ erilaista) ihmistä. Heidän lisäkseen ikääntyneet ovat kasvava asiakaskunta. Ja ajatteluani voi soveltaa myös maahanmuuttajiin.

Esteettömyyspalveluyritys on pitkäaikainen haaveeni. Omasta kokemuksestani on syntynyt ajatus arvioida yritysten käytäntöjä ja tilanteita, jotta palvelut tavoittaisivat paremmin myös erilaiset asiakkaat. Olen suunnitellut kokemuksieni jakamista pitkään, sillä koen pyörätuoliasiakkaana tai rollaattorilla liikkuessani ihmisten suhtautuvan minuun eri tavalla kuin silloin, kun liikun kepillä.

Yritysten työntekijät ovat usein epävarmoja, miten pitäisi suhtautua, miten auttaa ja mitä kysyä, tai sitten he tulevat auttamaan, vaikkei auttamista olisikaan! Sitten vastaavasti kun olen liikkeellä kepillä, en saa sellaista palvelua kuin todellisuudessa tarvitsisin. Usein pyörätuolilla ei ole läheskään niin suuria ongelmia kuin kepin kanssa liikkuessa: keppi varaa toisen käden ja yhdellä kädellä on usein hankala kantaa esimerkiksi kahvikuppia pöytään. Kuitenkaan harvoin kukaan tarjoutuu avuksi silloin, kun liikkuu kepillä.

Luonnollisesti olemme kaikki yksilöitä, mutta pitkään asiaan perehtyneenä pystyn opettamaan henkilökuntasi niin, ettei vammaisen kohtaaminen ole se vaikea ja epävarma tilanne, jossa kukaan ei tiedä mitä tehdä. Ja ettei teidän yritys ole se, jossa somessa leviää nopeasti sana huonosta palvelusta. Haluan palvelullani kertoa yrityksille ja sen henkilöstölle, miten suhtautumista voitaisiin muuttaa, parantaa ja saada luontevammaksi. Asiantuntijuuteni voi avata asiakaspalvelun solmukohtia kaikkia asiakkaita palvellessa, sillä kyse on kuitenkin kaikkien ihmisten huomioonottamisesta ja ystävällisestä myyntityöstä.

Esteettömyyttä ei oteta riittävästi huomioon, kun ei osata ajatella kohderyhmän lailla. Vammaisen asiakkaan kohtaaminen ei vaadi erityisiä äänensävyjä, äänenvoimakkuutta eikä liioiteltuja eleitä. Vamma saattaa olla fyysinen ja näkyvä, mutta silti ulkokuoren alla on normaalia aivotoimintaa ja tunne-elämää. Vastaavasti vamma voi olla sellainen, mikä ei näy ulospäin mitenkään. 

Asenne vammaisiin voi johtua myös siitä, ettei vammaisia pidetä potentiaalisena asiakasryhmänä. Ei välttämättä ymmärretä muutosten tarpeellisuutta tai niitä pidetään hintavina suhteessa potentiaalisten asiakkaiden määrään. Liike-elämän rakenteissa, käytännöissä ja tilanteissa pitää ottaa jokainen asiakas huomioon ei vain liikkeeseen pääsemisessä tai siellä liikkumisessa mutta myös yhdenvertaisena palveluna: vammainen asiakaskin saattaa haluta katsella rauhassa eikä häntä tarvitse kohdella erityisesti vain siksi että vammaisuus näkyy.

Esteettömyyspalveluyritys on pitkäaikainen haaveeni. Omasta kokemuksestani on syntynyt ajatus arvioida yritysten käytäntöjä ja tilanteita, jotta palvelut tavoittaisivat paremmin myös erilaiset asiakkaat. Olen suunnitellut kokemuksieni jakamista pitkään, sillä koen pyörätuoliasiakkaana tai rollaattorilla liikkuessani ihmisten suhtautuvan minuun eri tavalla kuin silloin, kun liikun kepillä.

Yritysten työntekijät ovat usein epävarmoja, miten pitäisi suhtautua, miten auttaa ja mitä kysyä, tai sitten he tulevat auttamaan, vaikkei auttamista olisikaan! Sitten vastaavasti kun olen liikkeellä kepillä, en saa sellaista palvelua kuin todellisuudessa tarvitsisin. Usein pyörätuolilla ei ole läheskään niin suuria ongelmia kuin kepin kanssa liikkuessa: keppi varaa toisen käden ja yhdellä kädellä on usein hankala kantaa esimerkiksi kahvikuppia pöytään. Kuitenkaan harvoin kukaan tarjoutuu avuksi silloin, kun liikkuu kepillä.

Luonnollisesti olemme kaikki yksilöitä, mutta pitkään asiaan perehtyneenä pystyn opettamaan henkilökuntasi niin, ettei vammaisen kohtaaminen ole se vaikea ja epävarma tilanne, jossa kukaan ei tiedä mitä tehdä. Ja ettei teidän yritys ole se, jossa somessa leviää nopeasti sana huonosta palvelusta. Haluan palvelullani kertoa yrityksille ja sen henkilöstölle, miten suhtautumista voitaisiin muuttaa, parantaa ja saada luontevammaksi. Asiantuntijuuteni voi avata asiakaspalvelun solmukohtia kaikkia asiakkaita palvellessa, sillä kyse on kuitenkin kaikkien ihmisten huomioonottamisesta ja ystävällisestä myyntityöstä.

Esteettömyyttä ei oteta riittävästi huomioon, kun ei osata ajatella kohderyhmän lailla. Vammaisen asiakkaan kohtaaminen ei vaadi erityisiä äänensävyjä, äänenvoimakkuutta eikä liioiteltuja eleitä. Vamma saattaa olla fyysinen ja näkyvä, mutta silti ulkokuoren alla on normaalia aivotoimintaa ja tunne-elämää. Vastaavasti vamma voi olla sellainen, mikä ei näy ulospäin mitenkään.

Asenne vammaisiin voi johtua myös siitä, ettei vammaisia pidetä potentiaalisena asiakasryhmänä. Ei välttämättä ymmärretä muutosten tarpeellisuutta tai niitä pidetään hintavina suhteessa potentiaalisten asiakkaiden määrään. Liike-elämän rakenteissa, käytännöissä ja tilanteissa pitää ottaa jokainen asiakas huomioon ei vain liikkeeseen pääsemisessä tai siellä liikkumisessa mutta myös yhdenvertaisena palveluna: vammainen asiakaskin saattaa haluta katsella rauhassa eikä häntä tarvitse kohdella erityisesti vain siksi että vammaisuus näkyy.

Asiakaspalvelu on jokaisen yrityksen kilpailuetu

Suhtautumistavat ja asenteet ovat syntyneet usein epävarmuudesta, myyteistä ja tietämättömyydestä. Miten suhtautua vammaiseen? Kannattaako tarjota lisäapua tai -neuvoja vai kiertää kaukaa? Olettaako vammainen saavansa erikoiskohtelua tai sääliä?

Vammaisen ihmisen asiakaspalvelu vaatii muutakin kuin fyysistä esteettömyyttä. Siksi olen kerännyt kokemukseni ja opiskellut esteettömyysasioita, jotta voin käyttää havaintoni hyödyksi ja perustaa yrityksen esteettömyyspalvelusta. Haluan saada yritykset ymmärtämään, että vammaiset on maksava asiakaskunta ja heidän hyvä palvelemisensa kunnia-asia.

Kaikkihan tiedämme myös, että huono palvelu tai sana leviää nopeasti. Huonosta kokemuksesta kuuleminen tai lukeminen jää helposti mieleen ja yritystä aletaan välttää jopa alitajuisesti. Hyvän palvelun kokemus leviää, vaikkei niin nopeasti kuin ikävät kokemukset. Haluan kertoa yrityksille, kuinka vammaisia – ja kaikkia asiakkaita palvellaan. Tavoitteena olisi saada koko henkilökunta ymmärtämään asian tärkeys, toimimaan oikein ja varomaan ensimmäistäkin huonoa sanaa tai väärää elettä.

  • Haluathan, että juuri sinun yrityksesi on tunnettu hyvästä palvelusta?
  • Haluathan profiloitua edelläkävijäksi vammaisten palvelussa?
  • Haluathan, että sinun yrityksesi on helmi muiden joukossa? Se, josta kaikki puhuvat?

Ota yhteyttä, niin toteutetaan unelmamme!

LINKEDIN
Share
Visit Us
Follow Me
Tweet
SOCIALICON