040 911 4505 heidi@kaikkikokee.fi

VR ja nettivarauksen ”näppäryys”

Noin viisi vuotta sitten varasin pyörätuolipaikan eli neliömetrin junan lattiaa, mikä on sitten täysin toinen juttu, miksi junalippu on samanhintainen… mutta siitä ei tällä kertaa enempää!

Nettivaraus ei huomannut kertoa minulle sitä PIENTÄ sivuseikkaa, että kesäkuukaudet tehdään ratatöitä välillä Seinäjoki – Kokkola ja tuo väli korvataan bussilla. Asiahan aiheuttaa suurimmalle osalle vain olankohautuksen ja närkästyksen, kun joutuu kesken torkkujen vaihtamaan junasta bussiin ja taas bussista junaan, mutta minulle se oli suurempi pulma. Nimittän minulla oli tuolloin kaksi alle kymmenvuotiasta lasta, olimme menossa viikoksi siskoni luo monen laukun kanssa ja minä olin liikkeellä pyörätuolilla, jotta kohteessa liikkuminen sujuisi paremmin.

MISSÄÄN YHTEYDESSÄ minulle ei tullut mieleenkään, että olisi ollut muitakin vaihtoehtoja bussipätkälle! Minun ongelmani onkin aina ollut vaatimattomuus, kun voin jonkin verran kävellä (jos hoipertelua voi milloinkaan kävelyksi sanoa). Vaatimattomana, liikuntarajoitteisena mutta kävelemään pystyvänä en osaa oikeasti vaatia vammaisten oikeuksia samalla tavalla kuin todelliset liikuntarajoitteiset, kun pidän itseäni jotenkin epäaitona ja feikkinä oikeiden vammaisten joukossa.

No, joka tapauksessa näin tuleva matkustuspäivä ja junanlähtö lähestyi, ja vietin monta unetonta yötä ja mietin koko matkan hankaluutta. En tiedä mitä oikein kuvittelin: alle kymmenvuotiaiden lasteni auttavan, muiden matkustajien auttavan vai konnarin auttavan minua? No, näin mentiin Oulun asemalle varattuna matkustuspäivänä odottamaan junaa, ilman mitään varasuunnitelmaa…

Oulun asemalla oli eräs mies sähköpyörätuolissa ja rohkaistuin kysymään häneltä, miten hän aikoo hoitaa tuon ratatyöpätkän sähkärissä. Hän vastasi, että hän on varannut vr:n piikkiin taksin tuolle välille, mutta asia pitää hoitaa vähintään 48 tuntia ennen lähtöajankohtaa, jotta tietävät järjestää taksin.

Minä TYHMÄ tyttö! Mitä oikein olinkaan ajatellut! Mutta se sanottakoon puolustuksekseni, ettei tieto lippua varatessa pompannut silmilleni missään yhteydessä VR:n nettisivuilta.

Tiedän kuitenkin tietotekniikan perusteista jotakin, ja mielestäni ei tarvitse olla kovinkaan guru ohjelmoija, jos osaa kirjoittaa ohjelmointikielellä algoritmin ”juna and pyörätuolipaikka and ratatyö and bussi and kokkola and seinäjoki equals to invataksi”! Pelkästään kaksi ensimmäistä ehtoa riittää!

Kuitenkin meillä meni loppu hyvin ja kaikki hyvin: sähkärimies tarjoutui kysymään konnarilta, saisimmeko sen verran ison taksin, että voisimme tulla samaan autoon miehen kanssa. Onneksi mahduimme samaan autoon koko matkan Seinäjoelle asti, ja heti perillä siskoni luona, varasin paluumatkaa varten avustukset ja taksit virheestäni oppineena!

Olin keväällä 2018 saavutettavuuskoulutuksessa, ja edellinen esimerkki on kuin suoraan kurssin oppikirjasta, jossa kerrotaan verkkoviestinnän virheitä: puutteellinen tiedottaminen poikkeusjärjestelyjen vaatimista toimenpiteistä, tiedonhaun epäselvyys ja vaikeus sekä nettisivujen kankeus ja saavuttamattomuus sekä vaikeasti ymmärrettävä kieli. EU:n saavutettavuusdirektiivikin velvoittaa kaikki julkiset toimijat tekemään verkkopalveluistaan saavutettavia – tavoitteena on, että direktiivi olisi täysin käytössä vuonna 2021 (lisätietoa mm. https://saavutettavuusdirektiivi.fi/)

En usko, että olin ainoa, joka on ollut tilanteesta ihmeissään. Ja jos edes jossakin vaiheessa olisi ilmestynyt vaikka ponnahdusikkuna, joka olisi ohjannut varaamaan taksin tai edes ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Mutta sivuilla todettiin vain, että ratatöiden takia tietty väli hoidetaan bussilla.

LINKEDIN
Share
Visit Us
Follow Me
Tweet
SOCIALICON