040 911 4505 heidi@kaikkikokee.fi

Whaaaattt!!! 50-vuotias tubettaja! Ja vielä pyörätuolissa! Viisikymppinenhän on muinaisjäännös 1900-luvulta! Osaako se käyttää tietokonetta tai hd-kameraa? Tietääkö se, mikä on YouTube? Tiedoksi 2000-luvun sukupolvelle, että Internet tuli 1990-luvulla, tietokoneet jo 1950-luvulla. Uskoisin selviäväni… 

En ole vielä ammattilainen, mutta kehityn koko ajan. Sen ainakin olen jopa näin maallikkona huomannut, ettei tubevideon otosten pitäisi olla pitkiä. En minä ainakaan jaksa katsoa kovin kauan paikallaan istuvaa puhuvaa päätä.

Mittanauhojen kanssa kulkevia esteettömyys-whatever-yrittäjiä on paljon, mutta tubevideoilla esteettömästä maailmasta dokumentoivia asiantuntijoita ei kovinkaan. Vai oletko sinä kuullut viisikymppisestä pyörätuolitubettajasta? Tuntematonta sotilasta mukaillen ”Täs siul ois sellane!”

Kerron YouTube-videoilla omasta elämästäni, esteettömyydestä ja asiakaspalvelusta mahdollisimman lyhyissä tietoiskuissa. Videot on tarkoitettu kaikkien avuksi, ideaksi ja vinkiksi. Pyrin niillä luomaan brändiäni ja markkinoimaan ainutlaatuista ja omaperäistä liikeideaani. Tuotan sisältöä sekä videoilla että blogikirjoituksilla. Tiedotan yrityksestäni myös nettisivuilla www.hamarimartimo.fi.

Usein eri liikkeiden työntekijöiltä näyttää puuttuvan empatian, toisen ihmisen huomioimisen tai vammaisasiakkaan kohtaamisen taito. On vaikea asettua toisen ihmisen tilanteeseen, jos siitä ei ole minkäänlaista käsitystä tai omakohtaista kokemusta. Yrityksissä myös kilpailu, kiire, tulosajattelu ja pieni henkilöstö vaativat työntekijöiltä paljon, ja siksi kaikkeen ei ole aikaa keskittyä.

Kyse ei ole aina myöskään piittaamattomuudesta tai tahallisuudesta vaan ennemminkin tietämättömyydestä ja epävarmuudesta. Esteettömyyteen ja asiakaspalveluun pitäisi kiinnittää huomiota, sillä parannuksista hyötyvät kaikki asiakkaat, ja erityisesti ikääntyneet, lapsiperheet ja myös tilapäisesti vammautuneet asiakkaat. Tosiasiassa kaikki ansaitsevat asiallista asiakaspalvelua ja miellyttäviä asiakaskokemuksia!

Lähestyn yrityksiä positiivisessa hengessä, en valittamalla ja päivittelemällä. Tarjoan asiantuntemusta, havainto- ja kokemustietoa sekä ratkaisuehdotuksia yrityksille, jotta kaikki asiakkaat saisivat asiakasyrityksissä myönteisen asiakaspalvelukokemuksen. Some on yrityksen maineen suhteen armoton, mutta some kannattaa ottaa vakavasti ja käyttää sitä ennemminkin hyväksi kuin yrittää vältellä sitä. Sometaidot ovat nykypäivän kansalaistaitoja myös meille 1900-luvulla syntyneille!

Haluan tuoda esille asiakaspalvelun merkityksen: liikkeessä voi olla portaat ja kynnykset, niin kuin vanhoissa rakennuksissa usein on, mutta esteettömyys on myös tasavertaista asiakaspalvelua ja toisen huomioimista, ja joskus vain ystävällinen sana tai pyytämättä auttaminen saa ihmeitä aikaan! Jokin pieni yksityiskohta voi saada asiakkaan vaikuttumaan: Esimerkiksi eräässä hotellissa inva-WC:hen on asennettu peili niin, että pyörätuoliasiakaskin voi nähdä kokovartalokuvansa tai kaupassa olevaa tiskiä voi säätää asiakkaan ”pituuden” mukaan.

Tahdon profiloitua vammais- ja pyörätuolitubettajaksi, hyvän sanan lähettilääksi sekä palvelumuotoilijaksi esteettömyyden ja vammaisuuden tarpeisiin. Seuraa videoitani ja blogejani ja ota yhteyttä, niin tehdään yrityksestäsi pioneeri vammaisten asiakkaiden palvelussa!

LINKEDIN
Share
Visit Us
Follow Me
Tweet
SOCIALICON